مشارکت خانواده و مدرسه در موفقیت درسی دانش آموزان مؤثر است

مشارکت خانواده و مدرسه در موفقیت درسی دانش آموزان مؤثر است
بیش از 70,000 انجمن اولیا و مربیان و سایر سازمان ها به مدارس کمک می کنند

 

واشنگتن- انجمن اولیا و مربیان (PTA) در سالیسبوری، مریلند که با یک بحران مالی در منطقۀ خود روبرو شده بود از ژوییۀ 2006 تا ژوئن 2007، موفق شد 135,000 دلار کمک مالی جمع آوری کند. این کمک های مالی از طریق به بخت آزمایی گذاشتن یک اتومبیل فورد ماستنگ، فروش اجناس کادویی، قوطی های قابل بازیافت، درخواست کمک هزینه و ترتیب دادن نمایشگاه های کتاب و صنایع دستی، گرد همایی با پذیرایی با بستنی، و برگزاری مجلس رقص، جمع آوری گردید.

در سال تحصیلی جاری، PTA سالیسبوری مجددا ً بیش از 100,000 دلار جمع آوری کرد. این پول صرف وسایل تدریس و کلاس های درس، برنامه های تکمیلی، رویداد های درسی، نهار معلمان، انتشار آثار دانش آموزان، کتاب و سایر وسایل جهت کتابخانۀ مدرسه و چاپگر ها و تجهیزات دیگر شد.

در مدرسۀ ابتدایی فر اوکس در بروکلین پارک، مینه سوتا، که 92 درصد از دانش آموزان آن متعلق به اقلیت های قومی، و بیشتر هیسپانیک یا آسیایی جنوب شرقی هستند، انجمن اولیا و مربیان همیشه با جمعیت زیادی تشکیل می شود. در آن جا با شیرینی و شربت از حضار پذیرایی می شود واز سخنرانان گرفته تا پرستاران بچه و خنده وشوخی وچیز های دیگر، همه چیز یافت می شود. آنا مارکوفسکی، رییس مشترک انجمن اولیا و مربیان به روزنامۀ مینیاپولیس استار تریبون اظهار داشت: "مهمترین چیز دخالت دادن والدین است. اغلب والدین در این جا توجه زیادی به تحصلات فرزندان خود دارند."

در پالو آلتو، کالیفرنیا، 15 تن از شاگران دبستان دوونک، در 4 مه یک نمایش مد و مهمانی چای برگزارو برای انجمن اولیا و مربیان 800 دلار جمع آوری کردند که صرف خرید وسایل مدرسه خواهد شد. در کالیفرنیا، اعضای چهار انجمن اولیا و مربیان قرار است روز 16 مه در یک راه پیمایی تا دفتر آرنولد شوارتزنگر برای اعتراض به قطع بودجۀ آموزشی شرکت کنند.

دخالت سازنده
هیچ یک از این فعالیت ها برای والدین شاگردان مدرسه در آمریکا غیر معمولی نیست. از زمان تشکیل انجمن ملی اولیا و مربیان در سال 1897 در واشنگتن، مانند کنگرۀ ملی مادران توسط آلیس مک للان بیرنی، فوبی اپرسون هارست و بیش از 2,000 مادر دیگر، دخالت والدین در امر تحصیلات، مانند رأی دادن، امری عادی و کاملا ً آمریکایی تلقی می شود.

در یک گزارش جدید آمده است که دخالت والدین در امور مدارس برای موفقیت درسی دانش آموزان بسیار سازنده است.

این گزارش تازه بر پژوهش های دیگر مانند نشریۀ سال 2002 با عنوان موجی از شواهد تازه: تأثیر مدرسه، خانواده، و ارتباطات محلی بر موفقیت دانش آموزان ، صحه می گذارد. در این پژوهش گفته می شود ارتباط مثبتی میان دخالت خانواده و موفقیت درسی دانش آموزان– صرف نظر از نژاد، قوم، طبقه، و سطح معلومات والدین وجود دارد. در این گزارش گفته شده که دخالت والدین در حضور در کلاس درس، میزان انجام تکالیف درسی، کاهش خشونت و استفاده از مواد مخدر و بالاتر رفتن میزان فارغ التحصیلی دانش آموزان هم مؤثر است.

انجمن اولیا و مربیان ملی مطالب این نشریه را به صورت شش استاندارد ملی برای مشارکت های خانواده و مدرسه در آورده است. این استاندارد ها عبارتند از استقبال از تمام خانواده ها در جامعۀ مدرسه؛ دخالت خانواده و مسئولان مدرسه در یادگیری دانش آموزان؛ همکاری در حمایت از یادگیری دانش آموز و رشد سالم او در خانه و مدرسه؛ توانمند کردن اولیا در حمایت از فرزندان خود و سایر کودکان؛ مشارکت مدرسه و خانواده در تصمیمگیری های مربوط به دانش آموزان؛ برقراری ارتباط میان دانش آموزان، خانواده ومسئولان مدرسه در توسعۀ امکانات یادگیری در جامعۀ بزرگتر.

وارلن گری، مدیر اجرایی انجمن اولیا و مربیان ملی می گوید، این پژوهش تازه، بر پیوند حساس میان والدین، مدرسه و موفقیت درسی دانش آموزان تأکید می گذارد. مهم است که تمامی عناصر جامعه در مورد این که در مدارس چه می گذرد آگاه باشند.

بنیاد اعتماد و احترام
طبق گزارشی که در 30 آوریل و از سوی شورای مدیریت آموزشی وابسته به انجمن ملی مدیریت مدارس انتشار یافت، اکثریت عظیمی از والدین (84 درصد) احساس می کنند می توانند به مربیان مدرسۀ کودکانشان اعتماد کنند. و باز اکثریت قاطع آن ها احساس می کند مورد احترام مربیان(87 درصد) و کادر اداری مدرسۀ فرزندشان (83 درصد) است .
طبق قانون هیچ کودکی عقب نمی ماند پرزیدنت بوش(NCLB)، مدارس و مناطق آموزشی می بایست با تأمین بودجه یا استفاده از منابع دیگر مالی، دخالت والدین را در تحصیلات دانش آموزان عملی نمایند و ارتباط میان مدارس و والدین را بهبود ببخشند.

انجمن های اولیا و مربیان مدارس دولتی در شیکاگو به عنوان مثال، دارای یک واحد کمک رسانی هستند که کار آن تشویق اولیا در هر سطح، به دخالت در آموزش و تحصیلات فرزندانشان است و نیز حفظ ارتباط با انجمن اولیا و مربیان منطقه ای شیکاگو و سازمان های جامعه، برای برخورداری از مدارسی سازگار با خانواده از طریق کار گاه ها و آموزش .

به تازگی در ایالت مریلند، لاری واکر به عنوان برندۀ ایالت برای برگزاری یک کلاس راهنمایی و انجام تکالیف برای پسران آفریقایی آمریکایی در صبح روز های شنبه، معرفی شده است. طبق بیانیۀ وزارت آموزش و پرورش مریلند، واکر به والدین هیسپانیک و آسیایی هم یاری رسانده و به آن ها برای شرکت در انجمن های اولیا و مربیان و دانش آموزان هم کمک کرده است.

نانسی گرازمیک، سرپرست آموزشی ایالت گفت، کار لاری واکر نمونۀ فعالیت های هزاران تن از والدین در کلیۀ مدارس ایالت ماست. والدین، سرپرستان و سایر داوطلبان، تأثیر بارزی بر موفقیت مدارس ما دارند.

واکر به اجوکیشن ویک اظهار داشت: "مدیر مدرسه می داند که من کسی هستم که آستین هایم را بالا می زنم و در راهرو ها راه می روم. من این اقدامات را می کنم چون می دانم به آن نیاز هست. و پاداش من هنگامی است که می بینم بچه ها به خاطر تأثیری که از من پذیرفته اند، بعضی تصمیمات خود را تغییر می دهند."

انجمن اولیا و مربیان یک سازمان غیر انتفاعی است که از 6 میلیون عضو داوطلب در 23,000 واحد محلی و یک تشکیلات مرکزی ملی در واشنگتن تشکیل شده است. اعضا حق عضویت می پردازند و انجمن اولیا و مربیان ملی ازسیاست های آموزشی ملی حمایت می کند. این سازمان برنامه های نهار در مدارس، مراقبت های بعد از ساعات مدرسه، برنامه های ایمن سازی، امنیت اتوبوس مدرسه و استاندارد مناسب یا نامناسب بودن برنامه های تلویزیونی را تعیین می کند که در این مورد نقش با اهمیتی داشته است.
انجمن های اولیا و مربیان، گروه های متعددی را در بر می گیرند که هریک مستقل عمل می کند و عموما ً بر نیاز های مدارس محلی تأکید می گذارند. تعداد 50,000 انجمن اولیا و مربیان موجود، فاقد تشکیلات سراسری و برنامۀ سیاسی هستند.

اصل مطلب به زبان انگليسي:
http://www.america.gov/st/educ-english/2008/May/20080505154344zjsredna0.7568933.html