بازداشت شش بهائى دیگر در ایران

بازداشت شش بهائى دیگر در ایران؛ یکى از این افراد در نهادهاى حقوقى خانم عبادى کار مى کرده است

ژنو
۲۶ دی ۱۳۸٧ برابر با ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹
سرویس خبرى جامعۀ جهانى بهائى

روز گذشته حداقل شش بهائى، از جمله یکى از کارمندان نهادهاى حقوق بشر وابسته به خانم شیرین عبادى، برندۀ جایزه نوبل، در ایران دستگیر شدند.
بنا به گزارش‌هاى رسیده از ایران، این افراد پس از حمله مأموران امنیتى به خانه‌هاى حداقل یازده بهائى بازداشت شده اند. در این یورش ها مأموران کتاب‌ها و اموال دیگرى از جمله کامپیوترها و عکس‌هاى موجود در این خانه ها را نیز ضبط کردند.

یکى از بازداشت‌ شدگان، ژینوس سبحانى بود که به عنوان دستیار در نهادهاى دفاع از قربانیان مین و مرکز مدافعان حقوق بشر کار مى‌کرده است. هر دو نهاد را خانم عبادى تأسیس کرده بود.
خانم عبادى امروز، در گفتگوئى با شبکه خبرى سى ان ان، گفت خانم سبحانى پس از حمله به دفاتر او و بسته شدن این دو مرکز دراوایل دی ‌ماه ( ماه دسامبر)، از کار برکنار شده بود.
هرچند بنا به برخى گزارش‌ها تعداد بازداشت شدگان دیروز در تهران بیش از شش نفر بوده است اما کسانى که تا به حال خبر دستگیرى آنها تأیید شده این افراد هستند: خانم ژینوس سبحانى، آقاى شاهرخ طائف، آقاى دیدار رئوفى، آقاى پیام اغصانى و آقاى عزیز سمندرى.
آقاى گلشن سبحانى نیز در میان بازداشت شدگان بوده اما چند ساعت بعد آزاد شده است. از نسبت احتمالى آقاى سبحانى با خانم سبحانى اطلاعى در دست نیست.
دیان علائى، یکى از نمایندگان جامعۀ جهانى بهائى در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، مى گوید: "بازداشت این افراد نه تنها نمایانگر موقعیت خطیر بهائیان در ایران بلکه نشان دهنده وضعیت کلى حقوق بشر در این کشور است."
خانم علائى افزود: "تا آنجا که ما اطلاع داریم تنها دلیل دستگیرى ای افراد بهائى بودن آنهاست." اما وى تأیید کرد که خانم سبحانى براى نهادهاى وابسته به خانم عبادى کار مى کرده است.
به گفته خانم علائى: "ارتباط بازداشت خانم سبحانى با کار نهادهاى تحت نظارت خانم عبادى حاکى از وخامت اوضاع در ایران است. ظاهرا به نظر مى رسد حکومت مصمم شده است هرنوع اشاره به اهمیت حقوق بشر و آزادى ادیان در کشور را سرکوب کند."
در اوایل دی ‌ماه (ماه دسامبر)، جامعۀ جهانى بهائى، بستن مرکز مدافعان حقوق بشر در تهران را محکوم کرد و خواستار بازگشائى آن شد.