کمیسیون آزادی بین‌المللی دینی ایالات متّحده بازداشت اخیر را محکوم می‎کند

15 مه 2008: ایران: کمیسیون امریکایی آزادی بین‎المللی دینی تقاضا کرد بازداشت رهبران بهائی شدیداً در سطح بین‎المللی محکوم شود.
انتشار فوری / 15 مه 2008
رابط: جودیت اینگرام؛ مدیر ارتباطات
شمارهء تماس 3240-523 (202)؛ داخلی 127
نشانی پست الکترونیک: [email protected] این نشانی پست الکترونیک حفاظت شده است؛ برای مشاهدهء آن باید JavaScript داشته باشید.

واشنگتون – کمیسیون امریکایی آزادی بین‎المللی دینی از خبر بازداشت هفت رهبر برجستهء جامعهء‌بهائی ایران شدیداً ابراز نگرانی کرد و از دولت ایالات متّحده و جامعهء بین‎المللی تقاضا کرد این نقض فاحش آزادی دینی را قویّاً محکوم کنند.
مایکل کرومارتی، رئیس کمیسیون، اظهار داشت، "بازداشت شش تن از رهبران بهائی در روز گذشته، بعد از دستگیری یک نفر دیگر آنها در ماه مارس، جدیدترین علائم نشان دهندهء وضعیت آزادی دینی و سایر حقوق بشر در ایران است که به سرعت رو به وخامت می‎رود. این تحوّل جدید حاکی از بازگشتی به تاریک‎ترین و تیره‌ترین روزهای سرکوبی در دههء 1980 در ایران است که بهائیان به طور عادّی بازداشت، زندانی و اعدام می‎شدند."
جامعهء بهائی، بزرگترین اقلّیت غیرمسلمان ایران، مدّتهای مدید است که از موارد فوق‌العاده شدید نقض فاحش آزادی دینی در ایران رنج می‎برد. اولیاء حکومت ایران آنها را مرتدّ می‎شناسند؛ از سال 1979 تا کنون، اولیاء حکومت ایران بیش از دویست تن از رهبران بهائی را به قتل رسانده، هزاران نفر را دستگیر و زندانی نموده، و بیش از ده هزار نفر را از مشاغل دولتی و دانشگاه‎ها اخراج نموده‎اند.
آخرین مرتبه‎ای که حکومت ایران به طور سیستماتیک اقدام به دستگیری رهبران بهائی در ایران در دههء 1980 نمود، هفده تن از رهبران بهائی در دو هیأت متوالی ملی ادارهء کنندهء امور جامعه به نحوی شتابزده و بدون تشریفات قانون اعدام یا ربوده شده ناپدید گشتند. تصوّر می‎شود گروه ناپدید شده درگذشته باشند.
در چند سال گذشته، بخصوص از زمان جلوس آقای احمدی‎نژاد بر مسند قدرت، اعضاء جامعهء بهائی مورد اذیت و آزار ، حملات جسمی، دستگیری، و زندانی شدن قرار گرفته‎اند. در سال گذشته، کودکان خردسال و نوجوان بهائی در مدارس ابتدایی و متوسّطه، به علّت اعتقادات دینی خود، به میزان فزاینده‎ای مورد حمله، تحقیر، فشار برای تبرّی از عقیده، و در بعضی موارد اخراج قرار گرفتند. در نوامبر 2007، سه بهائی به تبلیغات علیه رژیم متّهم شده به چهار سال زندان محکوم شدند؛ 51 نفر دیگر احکام تعلیقی دریافت کردند. جرمی که به آنها نسبت داده شد تنظیم برنامه‎ای برای تعلیم و تدریس به کودکان فقیر ایرانی بود.
هفت تن رهبران بازداشتی بهائی اعضاء گروه غیررسمی هماهنگ‎کنندهء ملّی بهائی هستند که حکومت ایران از آن آگاهی دارد؛ این گروه، بعد از ممنوع شدن کلّیه فعّالیت‎های رسمی بهائی در سال 1983 توسّط حکومت ایران، برای کمک به تأمین نیازهای جامعهء سیصد تا سیصد و پنجاه هزار نفری بهائی تشکیل شد. بنا به گزارش دریافتی، در ساعات بامدادی 14 مه، مأمورین وزارت اطّلاعات در طهران وارد منازل شش نفر از هفت عضو این گروه غیررسمی هماهنگ کنندهء ملّی شدند و به تفحّص و جستجوی گسترده پرداخت متعاقباً فریبا کمال‎آبادی، جمال‎الدّین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکّلی، و وحید تیزفهم را بازداشت کردند و به زندان بدنام اوین در طهران منتقل نمودند. عضو دیگر، مهوش ثابت، دو ماه قبل از آن در مشهد دستگیر شده بود.
کمیسیون در ماه فوریه جلسهء علنی بررسی وضعیت آزادی دینی و حقوق بشر مرتبط با آن در ایران، منعقد ساخت. علاوه بر مصیبت بهائیان، جلسهء دادرسی مزبور بر مسائلی که سایر جوامع اقلّیت دینی و مسلمانان ناراضی در ایران با آن مواجه هستند متمرکز بود:
دراویش صوفی با سرکوبی فزایندهء جوامع و مناسک مذهبی خود از سوی حکومت مواجهند؛ این موارد شامل ارعاب و اذیت و آزار مضاعف، بازداشت رهبران برجستهء صوفی توسّط سرویس‎های اطّلاعاتی و امنیتی در سال گذشته بود؛ انکار نسل‎کشی یهودیان در جنگ دوم جهانی، معروف به هولوکاست، توسّط پرزیدنت احمدی‎نژاد و اظهارات او که اسرائیل باید "از نقشه محو شود"، جوّی از رُعب و وحشت در میان جامعهء‌ سی‎هزار نفری کلیمی ایران پدید آورده است؛
مسیحیان، بخصوص جامعهء انجیلی و سایر پروتستانها، در ایران همچنان در معرض اذیت و آزار، بازداشت، تحت‎نظر بودن، و زندانی شدن قرار دارند؛ گزارش شده که بسیاری از آنها از کشور گریخته‎اند؛ و ناراضیان و اصلاح‎طلبان سیاسی همچنان با اتّهامات جنایی توهین به مقدّسات و انتقاد از رژیم اسلامی زندانی می‎شوند. تعدادی از رهبران ارشد دینی شیعه نیز که با سیاست‎های مختلف حکومت ایران در زمینه‎های سیاسی و مذهبی مخالفت کرده‎اند، هدف سرکوبی دولت قرار گرفته تحت بازداشت خانگی، بازداشت بدون اعلام اتّهام، محاکمه بدون طیّ جریان قانونی، شکنجه، و سایر شکل‎های سوءرفتار قرار گرفته‎اند.
کرومارتی گفت، "جامعهء بین‎المللی باید به طور متّحد و یکپارچه پیامی شدید ارسال دارد که چنین مواردی از نقض آزادی دینی تحمّل نخواهد شد. رهبران ایالات متّحده و سایر کشورها باید در عالی‌ترین سطوح طالب آزادی کلّیه زندانیان مذهبی در ایران شوند و توجّه را به این مطلب معطوف دارند که مقامات ایرانی باید در قضایای خاصّی که تخطّی فاحش و شدید صورت می‎گیرد مسئول شمرده شوند."

( با ارزوی موفقیّت برای همه کسانیکه برای ازادی انسانهاتلاش میکنند در هر زمان در هر کجا فارغ از این و آن) ورقا