تحقیر کودکان بهایی در مدارس ایران

http://www.rfi.fr/actufa/articles/102/article_2411.asp

کنفرانس سران کشورهای جهان در رم برای بحث پیرامون بحران مواد غذائی در جهان و به تبع آن دلایل این بحران و راه حل های احتمالی برای آن، پیروزی باراک اوباما، سناتور ایالت ایلی نویز، در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در حزب دموکرات مهم ترین مسائل خارجی مورد بحث در روزنامه های فرانسه در روز چهارشنبه است.

به قلم : فواد روستائی

سوای این مسائل، لیبراسیون، روزنامه صبح پاریس، مقاله ای را به بهانه دستگیری های اخیر شهروندان بهائی در ایران به بررسی علل این دستگیری ها و وضعیت کلی جامعه بهائیان ایران اختصاص داده است.
ژان- پیر پرن نویسنده این مقاله مطلب خود را با این پرسش آغاز می کند که این دستگیری ها نشانه سخت تر شدن ایدئولوژیک رژیم یا حاصل تشدید مبارزات درون جناح های مختلف حکومت است؟

نویسنده پس از یادآوری دستگیری و محکومیت پنجاه و چهار تن از بهائیان شیراز در ماه ژانویه پیش و دستگیری اعضای رهبری اداری جامعه بهائیان ایران در هفته های اخیر توضیح می دهد که مقامات جمهوری اسلامی ایران این هفت نفررا به اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با خارجیان متهم کرده اند.
ژان پیر- پرن در بخش دیگری از مقاله خود می نویسد که جامعه سیصد هزار نفری بهائیان ایران که در دوران جمهوری اسلامی همواره تحت تعقیب و آزار بوده اند در دوران رژیم پیشین نیز گهگاه آماج حملات و تضییقاتی واقع می شدند اما اکثریـت آنان نخواسته اند کشور خویش را ترک کنند. نویسنده لیبراسیون به اعدام بیش از دویست بهائی ایرانی در سال های نخستین انقلاب اسلامی نیز اشاره می کند.
در این مقاله، فواد صابران پزشک ایرانی تبار فرانسوی در گفتگو با نویسنده مقاله توضیح میدهد که بهائیان ایرانی تنها انسان هائی هستند که کودکان شان به وسیله وزارت آموزش و پرورش کشورشان مورد اذیت و آزار قرار می گیرند. این پزشک ایرانی تبار یادآوری می کند که در مدارس، بچه های بهائی را صبحگاهان از صف خارج می کنند و دانش آموزان دیگر را به توهین وتحقیر باورهای دینی آنان وادار می سازند.
ژان – پیر پرن در بخش پایانی این مقاله موج تازه آزار و اذیت و بازداشت بهائیان را به مبارزات درون- جناحی نظام ارتباط داده و پس از اشاره به فتوای آیت الله منتظری مبنی بر برخورداری بهائیان ایران از حق آب و گل و حقوق شهروندی در کشور می نویسد با توجه به وضعیت آیت الله منتظری ودر منزل تحت نظر بودن یا به عبارت بهتر مغضوب بودن او، معلوم نیست که این فتوا اثر معکوس نداشته باشد.

با سپاس از ارسال کننده خبر
ورقا