آخرین خبرها از وضعیت بهاییان ایران

آخرین خبرها از وضعیت بهاییان ایران

ملاقات یاران ایران با خانواده
در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۸۷، اعضای خانواه های یاران ایران (گروه هماهنگ کنندۀ جامعۀ بهائی ایران) آنان را در زندان ملاقات نمودند. این دیدار خانوادگی هفتۀ پیش صورت نگرفت
دستگیری دو بهائی در مشهد

در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۸۷، به منزل هفت خانوادۀ بهائی در مشهد حمله شد. در این اثنا خانم سیما اشراقی و آقای جلایر وحدت دستگیر و زندانی شدند. بزودی جزئیات بیشتری در مورد این خبر اعلام میشود.

دادگاه، استیناف آقای بدیع الله ابوالفضلی را رد کرد

آقای بدیع الله ابوالفضلی از تنکابن (مازندران) در تاریخ ۸ دی ۱۳۸۷ به جرم «عضو فعال جامعۀ بهائی» ، «تبلیغ بهائیت و اقدام علیه جمهوری اسلام»، و «تبلیغ سری مسلمانان از طریق ارائۀ کتابها و مواد بهائی به آنها» به دو سال زندان محکوم شد. ایشان در تیر ماه سال ۱۳۸۷ در محل کار خود بوسیلۀ یکی از مأمورین وزارت اطلاعات و به دلائل بی اساسی که به شغل ایشان مربوط میشد دستگیر شد و ۲۹ روز در زندان انفرادی بسر برد. در این مدت، هشت بار، با بی حرمتی و فحاشی، از او بازجوئی به عمل آمد. طی بازجوئی، سئوالات بسیاری در مورد نظام اداری بهائی، فعالیتهای بهائی و علاقمندان به این آئین مطرح شد. اولین دادرسی ایشان در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ در دادگاه تنکابن تشکیل شد و اتهام ایشان (اقدام علیه جمهوری اسلامی) شفاحاً به ایشان ابلاغ شد و اجازه نداشت که اتهام را کتباً دریافت کند. آقای ابوالفضلی همان روز با ارائۀ وثیقه به مبلغ ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان آزاد شد

اخبار جدید دربارۀ بهائیانی که در جزیرۀ کیش دستگیر شدند

اخیراً جزئیات بیشری در مورد تعدای از شهروندان بهائی که برای مسافرت به جزیرۀ کیش رفته بودند و در آنجا دستگیر شدند بدست آمده است: در تاریخ ۷ دی ۱۳۸۷، ۹ عضو یک خانوادۀ بهائی – از جمله خانم فائقه رفیعی (معلم قمصری)، دو تن از خواهران ایشان و بچه های آنها شامل دو جوان و یک بچۀ چهارساله، و دو نفر از اعضای خانواده که از کانادا به ایران مسافرت کرده بودند – برای تعطیلات دوروزه به جزیرۀ کیش سفر کردند. اسامی آنان عبارت است از: خانم نابغه فروغی (معلم قمصری از کانادا)، دختر ایشان خانم گلبان فروغی (۲۲ ساله از کانادا)، خانم فائقه رفیعی (معلم قمصری)، آقای مهران بیرجندیان (معلم قمصری)، خانم فائزه رفیعی (معلم قمصری)، خانم مینا یزدان پناه (معلم قمصری)، دوشیزه تبسم رفیعی (۱۷ ساله)، خانم کیمیا غفاری (۱۸ ساله)، و شقایق بیرجندیان (۴ ساله).

در مغازه ای در بازار محل، مغازه¬داری خوش لباس متوجّه شد که مشترهایش بهائی هستند و از آنان خواستار کتابی در مورد آئین بهائی شد. یکی از اعضای این خانواده کتاب «بهائیان و آیندۀ ایران» را به همراه داشت که به او داد. نیم ساعت بعد، هنگامیکه میخواستند تاکسی بگیرند، مأمورین وزارت اطلاعات آنها را دستگیر نموده و به بازداشتگاه بردند. در آنجا به مدت سه روز بازجوئی و زندانی شدند. بازجو سعی داشت آنها را ترغیب کند که بیانیه ای امضاء کنند که نشان دهد آنها یک گروه تبلیغی بهائی بوده اند که برای تبلیغ آئین بهائی به جزیرۀ کیش آمده اند. سئوالات بازجویان بیشتر دربارۀ این بود که در جوامع بهائی در داخل و علی الخصوص خارج از ایران چه میگذرد و نحوۀ عملکرد آن چگونه است. از زندانیان سئوال میشد که چند درس از دروس برنامه های آموزشی بهائی را تکمیل کرده اند.

در مدتی که بهائیان در زندان بودند، به آنها اجازه داده نشد که با خانوادۀ خود تماس بگیرند. هر ۹ نفر، از جمله کودک چهار ساله، در یک سلول کوچک زندانی شدند و مقدار کمی آب و خوراک دریافت کردند. مأمورین دولت به هتل آنها رفته و کلیۀ یادداشت ها، کتاب ها، و تقویم های بهائی آنان را توقیف نمودند. بعد از دو روز و یک شب در زندان، ۵ نفر از اعضای خانواده آزاد شدند و مجبور شدند سندی را امضا کنند که از جزیرۀ کیش خارج نشوند. سه نفر دیگر از زندانیان روز بعد آزاد شدند ولی آنها با بازجوئی سخت تر و طولانی تری مواجه بودند. آخرین عضو خانواده، خانم فائقه رفیعی (معلم قمصری)، یک روز بیشتر در زندان نگاه داشته شد و مجبور شد مجوز تجارتی مغازۀ یکی از دوستانش را به عنوان وثیقه ارائه دهد. او نیز با بازجوئی بسیار سختی مواجه شد. هنگام بازجوئی، به زندانیان گفته شد که آنها را یا به زندان شیراز و یا به زندان بندرعباس منتقل خواهند کرد. ولی بعد از آن، آنها را روانۀ دادگاه کردند و قاضی حکم آزادی آنها را صادر نمود و به آنها دستور داد که فوراً جزیرۀ کیش را ترک کنند

سمینارهای اخیر ضد بهائی

در هفته های اخیر تعداد سمینارها و سخنرانی های ضد بهائی در مراکز مختلف در ایران افزایش یافته و تبلیغات ضد بهائی اوج گرفته است. این روند در مسیر فزایندهای در حرکت بوده و به وضوح قصد دارد افرادی را که در این مجامع شرکت میکنند بر ضد آئین بهائی برانگیزد و جوّ را برای ازدیاد عملیات ضد بهائی آماده نماید. نمونه هائی از این اقدامات را گزارش میدهیم:

اخیراً ده هزار نسخه از یک جزوۀ ضد بهائی در شهر بندرعباس در اماکن عمومی و اجتماعات مذهبی در اختیار مردم قرار گرفته است. این حرکت ضد بهائی بدنبال سخنرانی امام جمعۀ آن شهر انجام پذیرفت.

در تاریخ ۸ دی ۱۳۸۷ اهالی شهر اصفهان از طریق انتشار پوستر دعوت شدند که در سمیناری تحت عنوان «سلسله مباحث جوان و هجوم شبهات بهائیت» شرکت نمایند. این سمینار توسط آقای صغیرا در مسجد صاحب الزّمان اصفهان برگزار شد.

در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۸۷، سمیناری با عنوان نقد علمی بهائیت در دانشگاه آزاد بیرجند برقرار شد. این سمینار از طرف اتحادیۀ علمی اسلامی و اساتید شعبۀ بیرجند دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. حاضرین در این سمینار شامل مسئولین دولت محلی، اساتید، و معلمین دبیرستان بودند. در این سمینار حجت الاسلام عزّالدین رضازاده از قم دربارۀ «بهائیت» به عنوان فرقه ای منحرف سخنرانی کرد و علی الخصوص به تأسیس و رشد این آئین اشاره نمود.

در تاریخ ۲۴ و ۳۰ دی ۱۳۸۷، بخش برنامهریزی دفتر آموزش و تحقیقات سازمان تبلیغات اسلامی سمیناری با عنوان «بهائیت: سازمان اداری و فعالیتهای تبلیغیش» در سالن کنفرانس آن سازمان در شهر طهران برقرار نمود. فیلمی در مورد همین موضوع با حضور پرفسور احمدی نشان داده شد. برگزاری این سمینار در یک پوستر کاملاً رنگی اعلام شد.

در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۸۷، سازمان تبلیغات اسلامی دورهای آموزشی برای مربیان و معلمان در استان گیلان برقرار نمود. در این دوره ۱۲۰ معلم شرکت نمودند. رهبری جلسه را حجت الاسلام حسن ضیا-توحیدی و حجت الاسلام عبدالکریم بی-آزارشیرازی به عهده گرفتند

دو بهائی دیگر در طهران دستگیر شدند

در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۸۷، خانم نگین رضائی، دانشجوئی که برای خرید کتب و مواد درسی دانشگاهی از شیراز به طهران آمده بود، در میان گروهی تظاهر کننده که در اطراف کتابفروشی نزدیک دانشگاه طهران جمع شده بودند، دستگیر شد. دانشجوی دیگری نیز بنام خانم شبنم قضائی که او هم بهائی است و با خانم رضائی همراه بود، دستگیر شد. طبق این گزارش حدود سیصد تظاهر کننده دستگیر شدند که فقط هجده نفر از آنان را به زندان اوین بند ۲۰۹ بردند. (گزارش میشود که این بند تحت کنترل وزارت اطلاعات است و هیچ نهاد دولتی دیگری به آن دسترسی ندارد؛ گاهی زندانیان سیاسی و امنیتی بدون هیچگونه اتهام و بدون حکم دادگاه، ماه ها در سلولهای انفرادی این بند زندانی میشوند.) خانم رضائی یکی از این هجده نفر بوده است. وقتی ایشان به مسئولین تأکید کرد که او بهائی است (و نقشی در تظاهرات نداشته) به او گفته شد که بهائی بودن خود بزرگترین جنایت اوست و او را همراه دیگران در زندان نگاه داشتند. بعد از دو روز به او اجازه داده شد که با خانوادۀ خود تماس بگیرد و به آنها بگوید که برای مدتی در زندان بسر خواهد برد

اذیت و آزار محصلین دبیرستانی در ماه اخیر

در ماه های آبان و آذر ارعاب و آزار دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی افزایش یافت. نمونه هائی از این موارد در شهرهای اصفهان، کرج، شیراز، و طهران گزارش شده است:

• در اصفهان، دانش آموزان، با زور تهدید به اخراج از مدرسه، مجبور شدند به توهین و اهانت های معلم به آئین بهائی گوش کنند و سکوت اختیار نمایند و به توهین های وارده پاسخ نگویند.
• مدیر مدرسه ای در اصفهان به دانش آموزان مسلمان اخطار داد که از معاشرت با دانش آموزان بهائی اجتناب کنند.
• نمونۀ دیگری در اصفهان این بود که صندلی دانش آموزان بهائی را از بقیۀ دانش آموزان جدا نمودند.
• در کرج از ثبت نام یک دانش آموز بهائی به علت عدم شرکت در نماز جماعت خودداری بعمل آمد.
• در شیراز، در دو مورد متفاوت، به دانش آموزان بهائی اخطار داده شد که اگر به تبلیغ آئین بهائی بپردازند از مدرسه اخراج خواهند شد. طبق گزارش رسیده دانش آموز دیگری به علت تبلغ دین بهائی از ثبت نام در مدرسه محروم شد.
• در طهران، یک دانش آموز بهائی به علت قید کلمۀ بهائی در ستون مذهبِ ورقۀ ثبت نام، از دبیرستان اخراج گردید