بررسی ادعاهای میسن ریمی 5:
مشروطیت اساسی انتخاب فرزند یکم یا فرزندی دیگر (غصن دیگر)
کاویان صادق زاده میلانی
در این رابطه لازم است اشاره ای به الواح وصایا به عنوان یک قانون اساسی نیز داشته باشیم. حال که کاربرد واژۀ غصن به عنوان فرزند ذکور از نسل بهاءالله مشخص شد به رابطۀ متقابلی بین ایادیان انتخاب شده از سوی غصن منتخب و نامزدی فرزند اول یا فرزند دیگری بر می خوریم:
«ای احبای الهی باید ولی امرالله در زمان حیات خویش من هو بعده را تعیین نماید تا بعد از صعودش اختلاف حاصل نگردد و شخص معین باید مظهر تقدیش و تنزیه و و تقدای الهی و علم و فضل و کمال باشد لهذا اگر ولد بکر ولی امرالله مظهر الولد سر ابیه نباشد یعنی از عنصر روحانی او نه و شرف اعراق باحسن اخلاق مجتمع نیست باید غصن دیگر را انتخاب نماید و ایادی امرالله از نفس جمعیت خویش نه نفر انتخاب نماید و همیشه به خدمات مهمه ولی امرالله مشغول باشند و انتخاب این نه نفر یا باتفاق مجمع ایادی و یا باکثریت آراء تحقق یابد و این نه نفر یا بالاتفاق یا باکثریت آراء باید غصن منتخب را که ولیّ امرالله تعیین بعداز خود نماید تصدیق نمایند و این تصدیق باید به نوعی واقع گردد که مصدّق و غیر مصدّق معلوم نشود»
1. ولی امر ایادیان را انتخاب می کند.
2. ایادیان نُه نفر از بین خود را انتخاب می کنند تا در خدمت ولی امر باشد.
3. ولی امر باید در زمان حیات خود (از بین اغصان) فرزندی را انتخاب و معرفی کند (اگر معرفی نکند اختلاف می شود و هدف عدم اختلاف است).
4. ولی امر باید گزینۀ خود را به هئأت ایادیان معرفی کند و اینان باید تصدیق کنند.
5. رای گیری باید مخفی باشد تا رایها از هم شناخته نشوند.
چون سلسلۀ اغصان و کسانی که شایستگی انتصاب داشتند به پایان رسیده بود حضرت ولی امر الله چنین کسی را نامزد و معرفی نکردند. اگر قرار بر معرفی و نامزدی شخصی (مثلا ریمی) بود آنوقت بنابر نص صریح الواح وصایا باید از هیأت ایادیان دعوت می شد که تشکیل اجلاس دهند و این گرینه به آنان ابلاغ میشد و آنان رای گیری و تثبیت می کردند. حضرت ولی امرالله هرگز چنین نکردند. پس حضرت ولی امرالله هرگز منظورشان معرفی و نامزدی ریمی برای جانشینی خود نبود.
البته از حضرت ولی امر دستخطی از طرف منشی داریم که در بهائی نیوز سال 1955 چاپ شده است. در آنجا آمده است که این بیان به معنی حق وتوی بلا منازع ایادیان نیست. ولی تعبیر دستخط از سوی منشی مسالۀ نیاز ایادیان به تجمع و تثبیت گزینۀ ولی امر بعدی را نفی نمی کند. به هر حال اگر حضرت ولی امرالله انتصاب میسن ریمی را مد نظر داشتند باید چنان می کردند و آشکارا چنین نکردند و این مساله به خودی خود اساس ادعای ریمی را در هم می ریزد.