توهين به عقايد بهائيان در کلاسهای اجباری تبليغات اسلامی شيراز

چهارشنبه، 29 آبان ماه 1387 برابر با 2008 Wednesday 19 November

توهين به عقايد بهائيان در کلاسهای اجباری تبليغات اسلامی شيراز
فعالان حقوق بشر در ایران51 نفر از جوانان بهائي شيراز که در ارديبهشت ماه سال 85 در حين انجام خدمات اجتماعي و انسان دوستانه به کودکان و نوجوانان مناطق محروم شيراز توسط نيروهاي امنيتي دستگير و به يک سال حبس تعليقي مشروط به سه سال شرکت در کلاسهاي تبليغات اسلامي محکوم گرديدند ، مدت 9 ماه است که در اين کلاسها حاضر مي شوند. لازم به ذکر است 3 نفر از گروه فوق در زندان به سر مي برند و محکوميت 4 ساله ي خود را پشت سر مي گذارند.تعليق حبس اين افراد مشروط به شرکت در کلاسهاي تبليغات اسلامي گرديده بوده و لذا حق انتخاب تنها ميان يک سال حبس و يا سه سال حضور در اين کلاسها براي ايشان وجود داشت! بعد از مشاهده اين حکم نامتعارف گروه فوق طي نامه اي خواستار توضيح در خصوص ساختار و محتواي اين دوره ها شدند و پاسخي کتبي از سوي رئيس دادگاه انقلاب اسلامي شيراز دريافت نمودند که بدين شرح مي باشد
:


"باسمه تعالي
با توجه به دادنامه صادره و تعليق مجازات ، شرکت در کلاسها اجباري است و يقينا ً به کسي توهين نمي شود و فقط بحث توحيد و نبوت و معاد و احکام الهي تشريح و گفتگو خواهد شد ، لا غير.
سبحاني نيا - 16/11/86"عليرغم چنين تصريحي از سوي رئيس دادگاه ؛ اين کلاسها از ابتدا مشحون از بررسي کتب و آثار بهائي و توهين به اعتقادات و مقدسات آئين بهائي بوده که بارها به طرق مختلف مورد اعتراض شرکت کنندگان در آن قرار گرفته است. در آخرين اقدام مسئولين مربوطه در توهين به عقايد افراد شرکت کننده در جلسات اجباري مذکور ، خانم "مهناز رئوفي" از جمله افراد مخالف و طرد شده اين مذهب را در کلاس مذکور حاضر و از وي براي توهين به عقايد بهائيان استفاده نمودند ، اين امر اعتراض و نارضايتي شديد افراد حاضر که به استناد نامه رئيس دادگاه مبني بر فقدان توهين نسبت به عقايد شخصي در اين کلاسها حاضر شده بودند را در پي داشت. جوانان شرکت کننده در اين کلاسها عنوان مي دارند که آيا دعوت از چنين فردي که سابقه ي طولاني در نگارش ردّيات و مخالفت با ديانت بهائي داشته و طي مدت حضورش در شيراز با شرکت در مدارس دخترانه اي که داراي چند دانش آموز بهائي بودند، به توهين و افتراء عليه ديانت بهائي پرداخته بود ، نقض آشکار توضيحات رئيس دادگاه انقلاب در خصوص مواد و محتواي کلاسها تلقي نمي شود؟ و اينکه نامه رئيس دادگاه با امضاي ايشان تا چه حد مي تواند به لحاظ اخلاقي و حقوقي قابل استناد باشد؟ حضور اين شخص در کلاسهاي مذکور و توهين به عقايد بهائيان حاضر نه تنها بر خلاف دستور رئيس دادگاه انقلاب اسلامي بوده بلکه نقض اصل 23 قانون اساسي نيز مي باشد: " تفتيش عقايد ممنوع است و هيچ‌کس را نمي‌توان به صرف داشتن عقيده‏اي مورد تعرض و موُاخذه قرار دارد." ، با توجه به سندي از دفتر رهبري مبني بر بيگناهي اين جوانان که اخيراً از سوي اين مجموعه افشا گرديده است عملاً تداوم برخوردهاي جاري مسئولان مربوطه از قاعده حقوقي خارج گرديده است.