بازي مرگ در مدارس خطرآفرين

نتايج تحقيقات صورت پذيرفته توسط مجلس نشان مي دهد كه از 600 هزار كلاس درسي كه در كشور داير است بيش از 250 هزار كلاس درس فرسوده و نيازمند بازسازي است، يعني در حال حاضر حدود 40 درصد از فضاهاي آموزشي كشور فرسوده‌اند و سقف بسياري از آنها پوشالي و خشت و گلي است و هر آن ممكن است بدون وقوع كوچكترين زمين لرزه‌اي فرو ريزند. به راستي اگر سقف مدرسه اي فرو ريزد و جان دانش آموزاني فداي بي دقتي و عدم احساس مسئوليت مسئولان شود چه كساني بايد پاسخگو باشند، دولت يا مجلس؟ و آيا پاسخگويي آنها و پس از پيگيري هاي مكرر با پرداخت ديه _ اتفاقي كه در سفيلان افتاد _ مي تواند پاسخگوي جان از دست رفته دانش آموزان باشد.
* 40 درصد از مدارس كشور نيازمند بازسازي و مقاوم سازي هستند

رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات با اشاره به اينكه بيش از 250 هزار واحد آموزشي در كشور نيازمند بازسازي و مقاوم سازي هستند، به خبرنگار اجتماعي فارس مي گويد: بيش از 40 درصد از مدارس كشور نيازمند بازسازي و مقاوم سازي هستند و درس خواند در اين كلاسها خطرآفرين بوده و بسياري از آنها به صورت كپر و سنگ چين با سقف هاي پوشالي هستند.
علي عباسپور تهراني فرد با تاكيد بر اينكه در حال حاضر 130 هزار واحد آموزشي نيازمند بازسازي و 120 هزار واحد آموزشي نيازمند مقاوم سازي در برابر زلزله هستند، مي افزايد: مجلس به منظور بازسازي مدارس فرسوده لايحه پرداخت 4 ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي را براي بازسازي و نوسازي مدارس خطرآفرين درنظر گرفته بود كه در دستور كار مجلس نيز قرار دارد.
وي ادامه مي دهد: بر اساس اين لايحه قرار بود كه 25 درصد از مدارس نوسازي و 10 درصد در برابر زلزله مقاوم سازي شوند تا براين اساس مدارس كشور تا 4 سال آينده مقاوم سازي شوند.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مي گويد: در حال حاضر بيش از 600 هزار واحد آموزس در كشور فعال است كه از اين بين حدود 250 هزار واحد آموزشي نيازمند بازسازي و مقاوم سازي در برابر زلزله هستند به عبارتي بيش از يك سوم مدارس كشور نيازمند بازسازي هستند و تحصيل در آنها خطرآفرين است.
وي ادامه مي دهد: در سال جاري به دليل افزايش فوق العاده جذب معلمان و مشكلات معيشتي آنها بيشترين اعتبار را به خود اختصاص داد به همين دليل امكان برداشت اعتبار بيشتر به منظور نوسازي و بازسازي مدارس فرسوده وجود نداشت.
عباسپور با تاكيد بر اينكه بازسازي مدارس ايمن سازي جان 16 ميليون دانش آموز است، مي گويد: دولت نبايد منظر باشد تا حادثه اي همچون سفيلان رخ دهد تا پس از آن با پرداخت ديه اقدام به جبران نمايد، در حادثه سفيلان اگر امكانات به قدر كافي و استاندارد بود هرگز اين اتفاق نمي افتاد و مي شد با يك دهم از پول ديه اين دانش آموزان مدرسه را ايمن كرد كه در اين صورت الان آن دانش آموزان دركنار والدين خود مشغول تحصيل بودند.
وي با اشاره به اينكه نبايد منظر بود تا اتفاقي بيفتد و بعد به دنبال منابع براي پيشگيري از اتفاقات بعدي بود، در پاسخ به اين سئوال كه اگر اتفاقي براي دانش آموزان مدارس فرسوده بيفتد چه كسي بايد پاسخگو باشد، اظهار مي كند: دولت در قانون اساسي مسئوليت اجراي قوانين را بر عهده دارد، دولت اعتبارات را توزيع مي كند و مسئول مسائل كشور است و مجلس بر عملكرد دولت نظارت مي كند، مشكلات را منقل كرده و اعتبارات را تاييد مي كند.
وي ادامه مي دهد: در صورت بروز هر اتفاقي براي دانش آموزان مدارس فرسوده هم دولت و هم مجلس مسئول است كه البته مسئوليت دولت بسيار بيشتر از مسئوليت مجلس است چون اجرا را دولت بر عهده دارد ضمن اينكه كميسيون آموزش و تحقيقات در حد توان به عنوان نمايندگان مجلس سعي كرده اند توجه مسئولين را به مسئله مدارس فرسوده و خطرآفرين معطوف كنند هرچند كه انتظار مي رفت دولت در بودجه توجه خاصي به اين مسئله كند كه متاسفانه نكرد.
گفتني است كه لايحه بازسازي مدارس فرسوده از صندوق ذخيره ارزي قرار بود در دستور كار مجلس قرار گيرد كه البته تا كنون اين لايحه همچنان پا در هوا باقي مانده است.

* نمي توان مقصر را پيدا كرد

به گفته معاون عمراني وزير آموزش و پرورش در صورت بروز هر اتفاقي براي دانش آموزان مدارس فرسوده نمي توان مقصر را پيدا كرد.
سيد محمدعلي افشاني در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس با اشاره به اينكه 132 هزار كلاس درس بايد تخريب و بازسازي شوند، مي گويد: در حال حاضر 126 هزار كلاس درس نيازمند مقاوم سازي هستند.
وي با تاكيد بر اينكه كمبود امكانات در كشورهاي جهان سوم بسيار ديده مي شود، مي افزايد: در كشورهاي جهان سوم ضمن اينكه منابع محدود هستند كنترل جمعيت نيز به موقع صورت نپذيرفته است و براي پيدا كردن مقصر در صورت رخداد اتفاق براي دانش آموزان مدارس فرسوده خيلي ها دخيل هستند.
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش با تاكيد براينكه نمي توان مقصر را پيدا كرد، مي گويد: تحصيل دانش آموزان در مدارس فرسوده از روي اجبار است و چاره اي جز اين نيست چرا كه تحصيل در مدارس فرسوده به مراتب بهتر از ترك تحصيل دانش آموزان به دليل كمبود امكانات و فضاهاي آموزشي است.افشاني تاكيد كرد: مقاوم سازي مدارس فرسوده كار بسيار زمان بري است و نيازمند اعتبار و فرصت است.

* دولت كوتاهي نكرده است

وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه دولت در زمينه ساخت و بازسازي مدارس فرسوده كم كاري نكرده است، مي گويد: اعتبارات دولت محدود است و نمي توان انتظار داشت كه به يكباره بتواند تمام مشكلات و كمبودهاي موجود در كشور را برطرف كند.
مرتضي حاجي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس مي افزايد: نمي توان كسي را مقصر دانست چرا كه هم دولت و هم مجلس تلاش خود را براي بازسازي مدارس فرسوده انجام داده اند و در حال حاضر نيز اقدامات جدي در اين زمينه در حال اجراست و اميد مي رود در سالهاي آينده اين مشكل برطرف شود.

* جان 300 هزار دانش آموز در مدارس فرسوده تهران در خطر است

آمار مدارس فرسوده و خطرآفرين در تهران كه پايتخت كشور است آمار قابل ملاحظه اي است، به گفته مدير كل نوسازي مدارس استان تهران در حال حاضر 9 هزار كلاس درس فرسوده در استان تهران وجود دارد كه بيش از 300 هزار دانش آموز در اين مدارس تحصيل مي كنند و هر آن بدون كوچكترين زلزله اي احتمال فرو ريختن سقف اين كلاسها وجود دارد.
محمد اصلاني مي گويد: ساخت هر كلاس درس در سال جاري نيازمند 25 ميليارد تومان اعتبار است و يك مدرسه 10 كلاسه 250 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
وي ادامه مي دهد: اگر كوچكترين اتفاقي براي دانش آموزان اين مدارس بيفتد دولت و مجلس مسئول هستند چرا كه خطرآفرين بودن اين مدارس بارها و بارها به دولت و مجلس اعلام شده اما اقدام جدي در اين زمينه صورت نپذيرفته است.
مدير كل نوسازي مدارس استان تهران مي گويد: در حال حاضر بحران مدارس فرسوده و تخريبي در مناطق12، 13، 15، 17،10 و شهرستانهاي دماوند، ورامين و كرج بسيار جدي است.
محمد اصلاني در گفتگو با خبرنگار فارس با تاكيد بر اينكه بحران كمبود مدارس در استان تهران به حدي است كه در رباط كريم دانش آموزان در كانكس درس مي خوانند، مي افزايد: هرچند كه دانش آموزان بر اساس استاندارد نبايد در كلاسي بيش از 25 نفر تحصيل كنند اما در برخي از كلاس هاي درس استان تهران اين آمار در مدارس فرسوده به 35 تا 40 نفر نيز مي رسد.
وي با اشاره به اينكه سقف تعدادي از مدارس فرسوده استان تهران تيرچوبي و شيرواني است كه هر آن امكان فرو ريزي آن وجود دارد، مي گويد: مشكل كاهش تراكم دانش اموزي را مي توان در فرصت هاي مناسب حل كرد اما مشكل كلاسهاي فرسوده را نمي توان به بعد موكول كرد چون هر آن امكان فرو ريزي سقف اين مدارس وجود دارد.
اصلاني ادامه مي دهد: سال گذشته به دستور معاون اول رئيس جمهور صورت جلسه اي به منظور نوسازي و بازسازي مدارس فرسوده تنظيم و به سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز ابلاغ شده اما به دلايلي نه در قانون برنامه 5 ساله سوم آمده و نه در قانون بودجه سال 84 به آن اشاره اي شد.

* تهران محروم ترين استان كشور به لحاظ كمبود فضاهاي آموزشي است

رييس مجمع خيرين مدرسه ساز استان تهران مي گويد:تهران محروم ترين استان كشور به لحاظ كمبود فضاهاي آموزشي است.
امير نعمت بني آدم مي افزايد: بر اساس برآوردي كه دو سال پيش در سطح استان تهران انجام شد، به اين نتيجه رسيديم كه 20 هزار كلاس درس جديد بايد طي سه سال ساخته شود تا مدارس تهران به سطح استاندارد به لحاظ تراكم دانش آموزي در هر كلاس درس برسد.
وي فقر فضاي آموزشي در سطح مدارس استان تهران را يكي از معضلات فعلي در راه امر تعليم و تربيت دانش آموزان عنوان كرده و مي گويد: استان تهران با داشتن نمره 2 در بين ساير استانهاي كشور، از وضعيت نامطلوبي برخوردار است. در حالي كه استان هاي يزد و گيلان با نمره 28 فاصله زيادي نسبت به تهران دارند.
رييس مجمع خيرين مدرسه ساز استان تهران به يك نمونه از كمبود فضاي آموزشي در سطح شهر تهران اشاره كرد و مي افزايد: يك دبستان در منطقه 13 فقط 20 متر حياط براي 400 دانش آموز داشت كه با تلاش خيرين توانستيم خانه همجوار اين مدرسه را خريداري و به فضاي مدرسه بيفزاييم.
وي ادامه مي دهد: وضعيت بعضي از مدارس استان تهران آنقدر خطرناك است كه فرو ريختن آنها نياز به زلزله ندارد به عنوان مثال در منطقه تهران نو، مدارسي هستند كه اگر تريلي از كنار آنها عبور كند، قسمتي از ديوار مدرسه فرو مي‌ريزد.
اگر بر اساس استاندارد در هر كلاس درس 25 دانش آموز در حال تحصيل باشند _ كه قطعا اين طور نيست و تراكم دانش آموزي در كلاسهاي درس بيشتر است _ به طور ميانگين 6 ميليون و 250 هزار دانش آموز در مدارس فرسوده و خطرآفرين در خوشبينانه ترين حالت تحصيل مي كنند، در بازي به قيمت جان اين دانش آموزان مجلس دولت را مقصر مي داند و دولت ادعا مي كند كه كم كاري نكرده است، به عبارتي به قول معاون عمراني وزير آموزش و پرورش نمي توان در اين بازي مرگ كسي را مقصر دانست، او راست مي گويد مگر در حادثه سفيلان مقصر اصلي شناسايي شد؟ افشاني مي گويد" اگر زلزله بم در روز صورت مي پذيرفت هر چند كه ممكن بود آمار مرگ مردم عادي كاهش يابد اما قطعا آمار مرگ دانش آموزان افزايش مي يافت" به راستي آيا اين مسئولان تا به حال به اين انديشيده اند كه اگر زماني به هر دليلي سقفي فرو ريزد و دانش آموزاني طعم مرگ را بچشند چگونه پاسخگوي افكار عمومي خواهند بود، راستي چرا مسئولان لرزش ديوارهاي مدرسه تهران نو را نمي بينند يا وقتي كه قسمتي از سقف مدرسه نداي ايمان منطقه 12 فرو مي ريزد و سر معلم مدرسه 8 بخيه مي خورد خواب هيچ مسئولي آشفته نمي شود؟

 نوشته شده در چهارشنبه نهم شهریور 1384ساعت 10:5 توسط واحد انفورماتیک باشگاه حقوق دانش آموز