پیام ورقا به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی

دانش آموزان عزیز



سال جدید تحصیلی به همه شیفتگان دانائی و توانائی فرخنده باد.


سال تحصیلی جدید در حالی آغاز میشود که بسیاری از کشور های خاور میانه در حال گذر بسوی آزادی و رهائی از ظلم وتبعیض هستند و در نتیجه امسال تحولی اساسی در محتوای دروس تحمیلی سابق آنان بوجود آمده ورنگ حقیقی تری بخود میگیرد. لذا نوای زنگهای مدارس نوای امیدبخش دیگریست که بگوش میرسد نوای به پایان آمدن عصر استبداد و استثمار فرهنگی و اجتماعی و طلوع دروه جدیدی از حاکمیت ملتها با اتّکا بر خواستهای انسانی آنان است.
 


از طرفی آوای آغاز درس و مرحله تازه ای از دوران تحصیل و تکامل است و از طرفی قصه تکراری ناقوسی است که زنگها را برای بیداری آنان که در خوابند بصدا در میآورد. صدای انتباه است صدای شکست ستمکاری و پیروزی عدالت است. صدای فریاد میلیونها انسان بیگناه است که حق خود را از ظالمان ارض مطالبه مییکنند. صدای تذکر و یاد آوریست، تا بلکه آنان که نمیدانند بدانند و آنان که در خوابند بیدار شوند.


زنگ مدرسه یاد آور درسهای بزرگ تاریخ است که میتوان آن را در یک عبارت خلاصه کرد: تنها با اندک زمانی فاصله دیر یا زود، ظلم با هر نام ونشانی در هر لباس و مقامی در هر شعار و پیامی چه از حاکمان بی دین و چه از حکومتهای مدعی دین سر برزند، عاقبت تختش واژگون است. درس بزرگ اوایل انقلاب در ایران هم درس بزرگ تاریخی بشمار میرود که تکرارش یک تذکر ارزنده است:


الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم. حکومت با کفر باقی میماندامّا با ظلم باقی نمیماند.


ورقا میل ندارد به انتقاد بپردازد و در این سایت که موضوع آن دفاع از حقوق دانش آموزان است از چیز دیکری بگوید اما متأسفانه بسیاری از تصمیمات منافی با حقوق بشر در ایران از جانب نهادها و ارگانهای دولتی اخذ میشود که نتیجه آن ستم و تبعیض، و اسفبارتر از آن، تنزل جایگاه و منزلت علمی دروس و رده بندی مدارس کشور است که طبعا نتیجه این رکود، به سقوط ارزش های علمی دانشگاه ها نیز می انجامد. که خود پسرفت بزرگ اجتماعی را به دنبال دارد.


در حالی که جهان بسوی تحولاتی شگفت آور به پیش میروند که نشان از آن دارد گروه های مختلف مردم دنیا از طرز حکومت و تفکر رهبران کنونی کشورهای خود بستوه آمده اند، تکرار رفتارهای ناهنجار آنان و بازگشت به عقاید بنیادین که نسل کنونی به سرعت تمام آن را در می نوردد، و گنجانیدن آن مفاهیم، به عنوان ارزشهای تحصیلی علمی و معرفتی، در بازار ورشکسته نصایح اخلاقی! تصمیماتی خطرناک و تحمیلیست که نتایج اسفبار آن، با نقاشی بر در و دیوار مدارس برای شاداب سازی محیط مدرسه مغایرت دارد!


ورقا امیدواراست سال جدید تحصیلی سال بیداری مسئولین و تجدید نظری اساسی و جدی در این روند باشد که عاقبت به هر خیر و سعادتی منتهی گردد و رضای مردم و ترقی آنان و آرامش خاطر را تضمین نماید هر چند که تحقق این آرزو با وجود شرایط کنونی قدری درور از ذهن باشد.


تلاش برای تحصیل و دستیابی به مهارتهای زندگی و سایر علوم و فنونی که برای خدمت به نوع بشر سودمند هستند از هدفهای والای هر انسان شریف و هر جامعه فرهیخته است. همه ما وظیفه داریم تا آنجا که ممکن است برای حصول این هدف ارزشمند تلاش کنیم و اگر چنانچه به موانع و مشکلاتی برخورد کردیم که موقتا ما را از حصول این چنین موهبتی محروم میسازد چاره ای جز تلاش های حقوقی برای رهائی از این مشکلات نداریم اما مطمئنیم که راه راستی همواره پیروز است.


این تلاش و کوشش شما فرزندان این مرز بوم در سال تحصیلی جدید فرخنده باد.

ورقا


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



مطالعه اخبار زیر به نقل از :



http://radiokoocheh.com/article/126861



سودمند میباشد:



زخم



«آغاز سال تحصیلی جدید با ۱۲ میلیون دانش‌آموز از سوم مهر ماه»



۱۳۹۰ شهریور ۳۰



افشان برزگر/رادیو کوچه



بالاخره از چهار روز دیگر یعنی سوم مهر ماه سال تحصیلی جدید شروع می‌‌شود و 12 میلیون دانش‌آموز به هم‌راه معلم و مدیر و ناظم ساعت کاری خودشان را از ساعت 7:30 صبح شروع می‌کنند.



البته امروز هم بیش از یک میلیون دختر و پسر کلاس اولی رفتند، مدرسه و در جشن «شکوفه‌ها»، معلم خودشان را دیدند و با محیط مدرسه آشنا و کلاس‌‌بندی شدند. خیلی‌ها لب‌های‌شان خندان بود و بعضی‌های دیگر چشم‌های‌شان گریان. اما امروز، روز اول 12 سال درس خواندن برای‌شان بود.



برنامه این هفته زخم مانند دو هفته گذشته، یک‌سری اخبار مربوط به حوزه آموزش و پرورش را اعلام می‌کند، تا گوشه‌‌ای از برنامه‌ها و سیاست‌های این حوزه به صورت متمرکز در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد.



همه کتاب‌های درسی کلاس اولی‌ها تغییر می‌کند



اولین خبر را با تغییر کتاب‌های درسی به خصوص برای کلاس اولی‌ها شروع می‌کنیم. «فاطمه قربان»، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که تمام کتاب‌های درسی کلاس اولی‌ها از مهر ماه امسال تغییر می‌کند که در این راستا معلمان کلاس اول دبستان هم در شهریور ماه آموزش‌های ضمن خدمت را پشت سر گذارنده‌اند.



حسینی، مدیرکل چاپ و توزیع کتب درسی آموزش و پرورش هم گفته که امسال در پایه اول ابتدایی پنج کتاب به دانش‌آموزان ارایه می‌شود که کتاب‌های ریاضی و علوم جدید‌التالیف هستند و سه کتاب دیگر نیز با سند درس ملی هم‌سوسازی شده‌اند. ضمن آن‌که کتاب «کار فارسی» به جای «بخوانیم و بنویسیم» در اختیار کلاس‌ اولی‌ها قرار می‌گیرد.



وی عنوان کرده که کتاب «مطالعات اجتماعی» پایه سوم ابتدایی، کتاب «پیام‌های آسمانی» سال سوم راهنمایی، کتاب «تاریخ اسلام دو» در رشته معارف اسلامی، کتاب «جامعه‌شناسی دو» سال سوم رشته علوم انسانی و کتاب «استان‌شناسی» جدید‌التالیف هستند.



«حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان»، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش هم اعلام کرده که نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت هم جزو دروس اختیاری دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.



در مدارس دخترانه حیاط مرکزی ساخته می‌شود



«مرتضی رییسی»، معاون عمرانی وزیر آموزش ‌و پرورش گفته که برای به توسعه محرم‌سازی مدارس دخترانه، مدارسی با حیاط مرکزی احداث می‌شود که با ایجاد این گونه مدارس، ساختمان‌های اطراف دیگر نسبت به حیاط مدرسه دخترانه مشرف نیستند و دانش‌آموزان می‌توانند از فضا و محیط باز مدرسه استفاده بهینه کنند.






وی درباره شاداب‌سازی مدارس هم عنوان کرده که در این طرح مدارس متناسب با جنسیت و مقطع تحصیلی با رنگ‌آمیزی به محیط‌های بانشاطی تبدیل می‌شوند.



رییسی هم‌چنین گفته که متناسب با تعداد دانش‌آموزان در هر مدرسه‌ای بین 180 تا 600 مترمربع سالن یا فضای ورزشی برای فعالیت‌های تربیت‌بدنی دانش‌آموزان احداث می‌شود.



—————————————————————



اختلاط دختر و پسر در کلاس‌های پیش‌دبستانی ممنوع



براساس دستورالعملی که از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر شده، عنوان شده که اختلاط نوآموزان دختر و پسر در کلاس‌های پیش‌دبستانی ممنوع است و فقط در مراکزی که تعداد نوآموزان به حد نصاب نرسد، این امر با کسب مجوز از آموزش و پرورش منطقه بلامانع است.



در این دستورالعمل آمده است: «مدت فعالیت روزانه مراکز پیش‌دبستانی حداکثر سه ساعت و نیم و پنج روز در هفته است.»



—————————————————————



راننده زن، برای سرویس دبیرستان‌های دخترانه



«سردار حسین رحیمی»، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هم در آستانه فرا رسیدن سال تحصیلی جدید شروط پلیس برای سرویس‌های مدارس را اعلام کرده و گفته که تمام خودروهای سرویس مدارس اعم از شخصی و تاکسی از این پس موظفند هرسه ماه یک بار برگه معاینه فنی دریافت کنند. هم‌چنین خودروهای شخصی دارای برچسب‌های جدید سرویس مدرسه از سال تحصیلی جدید می‌توانند در داخل محدوده «زوج و فرد» تردد کنند.



رییس پلیس راهور تهران هم‌چنین تاکید کرده که محدودیتی برای خانم یا آقا بودن رانندگان سرویس مدارس در مقاطع ابتدایی و راهنمایی وجود ندارد، اما از مقطع دبیرستان به بالا، برای مدارس دخترانه رانندگان سرویس باید حتمن خانم باشند.



وی با اعلام این‌که 14 هزار سرویس مدرسه امسال شناس‌نامه‌دار شدند، گفته که براساس هماهنگی صورت گرفته با آموزش‌ و پرورش، مدیران مدارس موظفند فقط با سرویس‌هایی که مورد تایید راهنمایی و رانندگی بوده و رانندگان آن‌ها آموزش دیده‌اند، قرارداد امضا کنند.



—————————————————————



افزایش فعالیت‌های قرآنی در مدارس کشور


«محمد بنیادی»، رییس دبیرخانه آموزش عمومی قرآن کشور، از افزایش ساعت آموزش قرآن در مقطع ابتدایی و اجرای سراسری طرح هم‌گام با قرآن در مقطع راهنمایی و طرح هنر قرآنی در مقطع دبیرستان و از مهر ماه خبر داده و گفته که فعالیت‌های قرآنی در مدارس در دو حوزه رسمی و غیررسمی انجام می‌شود.



وی عنوان کرده که بر این اساس، در مقطع ابتدایی یک ساعت به ساعات درسی قرآن دانش‌آموزان افزوده می‌شود. هم‌چنین در مقطع راهنمایی نیز یک آیه قبل از شروع هر درس قرائت می‌شود که معلمان نیز موظفند با شرح توضیحی درباره آیه، اطلاعات قرآنی دانش‌آموزان را افزایش دهند.



—————————————————————



بیش از یک میلیون کلاس اولی تحت پوشش طرح سنجش سلامت قرار گرفتند**


رییس سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی کشور با اعلام این که حدود یک میلیون و یک‌صد هزار نوآموز تحت پوشش طرح سنجش سلامت قرار گرفته‌اند، گفته که برای ثبت‌نام در مدارس، ارایه گواهی سنجش و شناس‌نامه سلامت اجباری است و مدارس موظفند در هنگام ثبت نام کلاس اولی‌ها این گواهی را از اولیا اخذ کنند.



وی عنوان کرده که امسال در مدارس کودکان استثنایی، تمام برنامه‌های سند تحولی آموزش و پرورش که در مدارس عادی اجرا می‌شود، عملی خواهد شد که در این راستا تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس ابتدایی، یک نوبته کردن مدارس، هوش‌مندسازی مدارس و حرفه‌آموزی در رشته‌های نظری در دستور کار سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی قرار گرفته است.






—————————————————————



تدریس کتاب جامع «درس تربیت بدنی» از مهر امسال در مدارس کشور


رییس شورای برنامه‌ریزی درس تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، از تدوین کتاب راهنمای جامع برنامه درسی تربیت بدنی مدارس کشور خبر داده و گفته که این‌ کتاب از سال تحصیلی 91- 90 در مدارس سراسر کشور تدریس می‌شود.



وی با اعلام این‌که در سال تحصیلی گذشته 15 هزار معلم ورزش با مدرک تحصیلی لیسانس و کارشناسی ارشد جذب وزارت آموزش و پرورش شدند، عنوان کرده که تاکنون تدریس درس تربیت بدنی به صورت غیرتخصصی و سلیقه‌ای انجام می‌شد که این مشکل با تدوین کتاب راهنمای جامع برنامه درسی تربیت بدنی حل شده است.



—————————————————————



راه‌اندازی 4 هزار مجتمع آموزشی شهری از مهر ماه



«فاطمه قربان»، معاون وزیر آموزش و پرورش از راه‌اندازی و سامان‌دهی سه تا چهار هزار مجتمع آموزشی و پرورشی شهری از سال تحصیلی 91 ـ 90 خبر داده و اظهار کرده بر اساس برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، استان‌ها مکلف شده‌اند حداکثر تلاش خود را جهت راه‌اندازی مجتمع‌های آموزش شهری به کارگیرند و مدارسی که هم‌جوار هستند، تبدیل به مجتمع آموزش شهری شده و با یک مدیریت اداره می‌شوند.



وی هم‌چنین عنوان کرده که با توجه به این‌که ممکن است، برخی مدارس هم‌جوار، تک جنسیتی نباشند و مدارس دخترانه و پسرانه در یک محدوده قرارگرفته باشند، بنابراین در صورت نیاز باید جابه‌جایی‌های لازم جهت تسهیل در روند راه‌اندازی مجتمع‌های آموزش شهری ایجاد شود.