نماینده جامعه بهایی در سازمان ملل: بهایی بودن شیرین عبادی دروغ است

Image

 منبع : http://www.shahrgon.com/index.php?news=1984

دیان علایی در گفت وگو با شهرگان: می‌خواهند هیچ کس جرات دفاع از بهایی‌ها را نداشته باشد


    تقریبا چهارماه پیش، صبح چهارشنبه 14 می 2008  اعضاى هيأت هفت نفرۀ رسيدگى به امور اوليۀ جامعۀ بهائيان ايران، بازداشت و زندانی شدند.
    بزودی بازداشت شدگان طبق روال معمول دستگاه دادگستری ایران به فعالیت برای سرویس‌های خارجی و در این مورد مشخص به فعالیت در یک سازمان غیرقانونی وابسته به اسرائیل متهم شدند.  مدتی بعد از بازداشت خانم شیرین عبادی وکیل مدافع و بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، دفاع از متهمان بهایی را به عهده گرفت.  این عمل تبعات خود را به دنبال داشت.  از جمله این تبعات طرح بهایی بودن فرزند شیرین عبادی و خود او از سوی برخی نشریات در ایران بود.  شیرین عبادی این ادعاها را تکذیب کرده و همزمان تاکید کرد که دفاع از بهاییان بازداشت شده را رها نخواهد کرد.
    تاکید شیرین عبادی بر ادامۀ دفاع از بهاییان زندانی، سبب تحریکات بیشتر علیه او شد. این تحریکات به آنجا انجامیده که بسیاری نگران جان شیرین عبادی هستند.
    شهرگان در رابطه با اتهامات بهاییان زندانی، وضع بهاییان در ایران در حال حاضر، و  طرح ادعای بهایی بودن شیرین عبادی و فرزند او با خانم دیان علایی، نماینده بهاییان در سازمان ملل در ژنو، گفت‌وگو کرد.

 خ. ش
    [email protected]


خانم دیان علایی آخرین خبرهای شما از هفت زندانی بهایی چیست؟
واقعیت این است که دستگیری اعضاى هيأت هفت نفرۀ رسيدگى به امور اوليۀ جامعۀ بهائيان ايران، که "ياران ايران" نام دارد،  نگرانى های ما را شدید تركرده. روند سرکوب که طی سه سال گذشته دوباره شدت گرفته بود هر روز وارد کیفیت جدید تری می شود.
پیش از این گزارش های رسانه های غیر مستقل حاکی از آن بود که هفت بهائى زندانى "اعتراف كرده‌اند" كه در یک تشكيلات وابسته به اسرائيل فعال بوده‌اند. ما این  تحريف فاحش واقعيت‌ها را تكذيب می‌کنیم.
آخرین خبر ما دربارۀ وضعیت اعضای "هیئت هفت نفره" این است که از سلول‌های انفرادی به بند عمومی منتقل شده‌اند و تا به حال توانسته‌اند یک ملاقات کوتاه هم با خانواده‌هاشان داشته باشند.

با خانم عبادی، وکیل شان چطور؟
نه خیر هنوز اجازه ملاقات با خانم شیرین عبادی، وکیل‌شان داده نشده‌است.
 
گفتید فشار به جامعه بهایی وارد کیفیت جدیدی شده منظور شما چیست؟
ماجرا این است که خشونت‌ها روزافزون هستند.  در یکی دو ماه گذشته خانه‌ها و املاک آنها مورد آتش سوزى‌هاى عمدى قرار گرفته.  جامعه بهایی بیش از پیش در معرض دستگيرى‌هاى بى دليل، بازداشت، بازجوئى، تفتيش منازل، محروميت از كسب، ممنوعيت ورود به دانشگاه‌ها و تحقیر و توهین در كلاس‌ها و مدارس قرار گرفته‌است.
علاوه بر این، چیزی که بیشتر سبب نگرانی می‌شود این است که تبلیغاتی که از سه سال پيش برای بدنام كردن بهائي‌ها در رسانه‌ها آغاز شده بود، ادامه دارد و اين خود سبب می‌شود جو جامعه علیه ما تحریک شود.  با این تبلیغات میان ما و دیگر هموطنان‌مان فاصله می‌اندازند و آنها را نسبت به ما بی‌اعتماد می‌کنند.
 بسیاری از مقامات ایران دائما اتهامات جعلی عليه بهائي‌ها درست مى‌كنند و بعد با تكرار آنها در رسانه‌ها به این جعلیات اعتبار می‌بخشند. هدفشان این است که جوّى از بی اعتمادی و نفرت نسبت به ما بوجود بیاورند.

ولی برخی از مسوولان مرتب می‌گویند که در صورت بروز خشونت‌ها قادر به حفظ امنیت بهایی‌ها نیستند.  به نظر می‌آید آنها نگران بهایی‌ها هستند. اینطور نیست؟
واقعیت این است که همیشه وقتی مساله‌ای برای بهایی‌ها پیش آمده و به مقامات مراجعه کرده‌اند، هیچ نوع حمایت قانونی به دست نیاورده‌اند.  پس اگر حرفی هم هست عملی به دنبال آن حرف وجود ندارد.

بحث‌های مربوط به خانم شیرین عبادی و فشارهایی که ظاهراً به ایشان وارد می شود، چگونه می‌بینید؟
اول اینکه من به عنوان یک انسان از ایشان سپاسگزاری می کنم.  دیگر اینکه به شدت متاسفم از اینکه خانم عبادی و خانواده ایشان اینچنین مورد فشار قرار گرفته‌اند. از یک سوی هم‌کیشان بازداشت شده ما را به براندازی متهم می‌کنند، بعد خانم خانم شيرين عبادى، برندۀ جايزۀ صلح نوبل و وكيل مدافع بسیاری از پرونده‌های حقوق بشری را متهم می کنند.  به نظر ما این هم یک طرح ديگر است تا اين افراد را از حق داشتن وكيل که حق طبیعی آنها است محروم کنند.

 گرچه خانم عبادی و دخترش پیوستن به آیین بهایی را تکذیب کرده‌اند، اما می‌خواستم از شما به عنوان نماینده جامعه بهایی در سازمان ملل سوال کنم که آیا خانم شیرین عبادی و یا دختر ایشان بهایی شده‌اند؟
 واقعیت این است که این بحث‌ها فقط وقتی آغاز شد که خانم شيرين عبادى و همكارانش آماده پذيرفتن وكالت اين زندانيان بهائى شدند.  آغازگر این حرف‌ها هم همان رسانه ای بود که پیشتر اتهاماتی دروغین در رابطه با "ابراز قدردانى جامعه بهائيان از خانم عبادى و همكارانش" منتشر كرده بود. بلافاصله پس ازهمین داستان سرایی های دروغین بود که مطبوعات مطالبی مبنى بر بهائى بودن دختر خانم عبادى نيز منتشر کردند. نکته اینجاست که ما اعتقادات خودمان را پنهان نمى‌كنیم و اگر دختر خانم عبادى بهائى بود شخصاً اين مطلب را اعلام مى‌كرد؛ اما هم او و هم خانم عبادى به تأكيد اين مطلب را تكذيب كرده‌اند و جامعۀ جهانى بهائى نيز تأييد مى‌كند كه ايشان عضو جامعۀ بهائى در هيچ كشورى نيست.  ما بلافاصله پس از طرح این ادعا یک بیانیه صادر کردیم که همچنان روی سایت‌های اینترنتی قابل دسترسی است.  ((1))

به نظر شما دلیل طرح بهایی بودن شیرین عبادی چیست؟
به نظر من اینها می‌خواهند ترس و تعصب را در جامعه دامن بزنند.  اما  اين روش‌ها شناخته شده هستند.  تا به حال هر فرد يا گروهى  از حقوق بهائيان دفاع کرده بلافاصله در معرض اتهام‌های دروغین و یا مورد تهدید و ارعاب قرار گرفته.  ما از اینکه هر روز افراد و گروه‌هاى بیشتری به طور شجاعانه ايستادگى در مقابل این شیوه‌ها را آغاز می کنند خوشحال هستیم و آن را به نفع و لازمۀ اجرای حقوق بشر در ایران می دانیم.

اخیرا دوباره موضوع صهیونیست بودن بهایان مطرح شده.  می‌دانیم که مرکز بهاییان در اسرائیل واقع شده‌است.  گفته می‌شود که اگر شما به دولت اسرائیل و ایدئولوژی صهیونیسم وابستگی ندارید چطور است که به شما در آنجا امکانات وسیع داده شده و می‌توانید آزادانه فعالیت کنید؟
مقامات ايران به خوبی می‌دانند كه استقرار مركز جهانى آئين بهائى در حيفا بیش از 130 سال پیش صورت گرفته و این بيش از هفتاد و پنج سال قبل از تأسيس كشور اسرائيل بوده.  واقعیت این است که در قرن نوزدهم حضرت بهاءالله، مؤسس آئين بهاییت، به دستور مقامات ايرانى و عثمانى، به سرزمینی که آن روز هنوز اسرائیل نبود تبعید شد.  می دانیم که اسرائیل پس از جنگ جهانی دوم تاسیس شد و در آن زمان سال‌ها بود که مركز جهانى آئين بهائى در حیفا مستقر شده بود.

تاکید مقامات ایران بر این است که هیئت هفت نفره با اسرائیل در تماس بوده. آیا چنین تماسی وجود داشته؟
خیر.  هیچ تماسی با دولت اسرائیل و هرگونه سازمان اسرائیلی دیگر وجود نداشته.  ماجرا از این قراراست که در تاريخ دوم اكتبر ٢٠٠٧ کانون مدافعان حقوق بشر که خانم شیرین عبادی ریاست آن را به عهده دارد، براى آكاهى دادن دربارۀ همۀ كسانى كه از حق تحصيل محروم هستند کنفرانسی برگزار کرد.  بهائيان تنها يكى از گروه‌هائى بودند كه وضعيت‌شان در اين كنفرانس مطرح شد.  نمايندۀ بهائيان در يك گزارش چند دقيقه‌ای موانع تحصیل دانش آموزان و ادامه تحصیلات دانشگاهی آنها را بیان کرد.  جريان اين كنفرانس توسط رسانه‌ها در داخل و خارج ازكشور گزارش شد.
هیئت هفت نفرۀ مسول رسیدگی به امور بهاییان ایران نیز از اين اولین قدم مثبت که نمونه وار بود چنان خوشحال شدند كه بيت العدل اعظم، مركز جهانى بهاییان در حیفا را از آن مطلع کردند. این امری کاملا عادی بود. بعد در ٢١ نوامبر ٢٠٠٧ بيت العدل اعظم پاسخ داد و توصيه كرد كه راه‌هاى ارتباط با ساير کسانی كه با مشكلات بهائيان همدردى دارند را بررسى كنند و براى يافتن راه‌هاى قانونى برای دفاع از حقوق دانشجويان بهائى ادامه دهند.  البته همچنین گفته شده بود که از سوی جامعه بهائيان ايران از کانون مدافعان حقوق بشر سپاسگزاری کنند.
 
آیا تمام ماجرای ارتباط با اسرائیل، نامه‌نگاری میان بهاییان و رهبران مذهبی آنها در حیفا بوده‌است؟
بله.  حکومت ایران از هر وسیله‌ای برای بدنام کردن بهاییان استفاده می‌کند.  یک فضای گل آلود ایجاد می‌کند و برای خودش ماهی می‌گیرد.  در عین حال می‌دانیم که خانم عبادى اولين فرد نیست که با وی چنین شده و یقین داریم که آخرین فرد هم نخواهد بود.

خانم دیان علایی از شما سپاسگزاریم

این گفت و گو در تاریخ 11 سپتامبر 2008 انجام شده است
((1)) متن بیانیه مورد اشاره را در آدرس زیر بخوانید:
http://www.bic.org/statements-and-reports/bic-statements/081208P.htm