ایران: آخرین گزارشها

به روز شده: ١٢ سپتامبر ٢٠٠٨ برابر با ٢٢ شهریور ١٣٨٧

یادآوری: گزارش‌های این صفحات، که مرتباً به روز می‌شود، برای اطلاع رسانی به مؤسسات خبری و کسان دیگری است که مایل به آگاهی از جزئیات وضعیت بهائیان در ایران هستند. این اطلاعات توسط جامعۀ بین‌المللی بهائی بررسی شده و مورد تاًیید است.


رهبران جامعۀ بهائى همچنان در زندان‌اند؛ برندۀ جايزۀ نوبل به دفاع از آنها ادامه مى‌دهد:

هفت عضو هیأت ملی هماهنگ کنندۀ امور بهائیان ایران همچنان در زندان اوين در تهران هستند. نگرانى در مورد امنيت اين افراد، بخصوص پس از آن كه به نقل از يكى از بازپرسان حكومتى گفته شد كه آنها به فعاليت در يك نهاد "غيرقانونى" مرتبط با اسرائيل "اعتراف كرده‌اند" تشديد شده است. جامعۀ جهانى بهائى اين اتهامات را شديداً تكذيب كرده است. (مقاله مربوطه را بخوانيد)

جامعۀ جهانى بهائى بر اين باور است كه مقامات ايرانى مى‌كوشند با نشر اكاذيبى در مورد خانم شيرين عبادى، وكيل سرشناس حقوق بشر و برندۀ جايزۀ نوبل، كه آمادگی خود و همكارانش در مركز مدافعان حقوق بشر در ايران را براى دفاع از آنها اعلام كرده؛ جلوى دسترسى اين هفت بهائى به مشاورين حقوقى را بگيرند (متن کامل بيانيۀ جامعۀ جهانی بهائی را بخوانيد) .

خانم شيرين عبادى، وكيل سرشناس حقوق بشر و برندۀ جايزۀ نوبل، اصرار بر آمادگی خود و همكارانش را در کانون مدافعان حقوق بشر در ايران برای دفاع از بهائیان زندانی اعلام داشتند، علی‌رغم اكاذيب منتشره که ایشان و خانواده‌شان به آئين بهائى گرويده‌اند.

خانم عبادی مسلمان است و جامعۀ جهانى بهائى تأييد می‌کند كه نه ایشان و یا دخترشان هیچ زمانی عضویت جامعۀ بهائى را نداشته‌اند. ایشان اظهار داشته‌اند که وکلا برای تماس با زندانیان تلاش نموده‌اند ولی با مخالفت رو به رو شده‌اند. (برای اطلاعات بیشتر راجع به خانم شیرین عبادی متن کامل بيانيۀ جامعۀ جهانی بهائی را بخوانيد).

هفت عضو زندانى هيأت مسئول رسيدگى به امور اوليۀ جامعۀ بهائيان ايران عبارتند از خانم فريبا كمال آبادى و آقايان جمال‌الدين خانجانى، عفيف نعيمى، سعيد رضائى، بهروز توكلى، وحيد تيزفهم و خانم مهوش ثابت. شش نفر اول از ماه مه و خانم ثابت از ماه مارس در بازداشت به سر مى‌برند.

به اين افراد اجازۀ تماس با وكيل داده نشده و علی‌رغم آنچه در رسانه‌هاى عمومى گزارش شده، به خانواده‌هاى آنها تا به حال اطلاعى در مورد اتهام اين افراد داده نشده است.

روز نوزدهم اوت همسر آقاى توكلى كه براى كسب اطلاع از وضعيت همسرش به دفتر دادستانی انقلاب رفته بود بازداشت و به مدت چهار روز زندانى شد.

در اوائل ماه سپتامبر به هر هفت زندانى اجازۀ يك ديدار كوتاه با خانواده‌هايشان داده شد.


در حال حاضر حد اقل ٢٢ بهائى در زندان هستند:

• در نوزدهم اوت سه بهائى به اتهام "تبليغ بهائيت و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اهانت به مقدسات اسلامی" بازداشت شدند. اين دومين بار در شش ماه گذشته بود كه آقايان تورج امينى، ايرج امينى و پيمان عموئى بازداشت مى‌شدند.

• هنوز حداقل ٢٢ بهائى در نقاط مختلف ايران زندانى هستند. يكى از آنها خانم سيمين گرجى ساكن قائم شهر در استان مازندران است كه تا كنون بارها بازداشت شده و اخيراً به زندان انفرادى فرستاده شده است.


آزار بهائيان بدون وقفه ادامه دارد:

گزارش‌هاى رسيده از ايران حاكى است كه تبليغات گسترده‌اى كه با حمايت دولت براى از ميان بردن جامعه بهائيان ايران آغاز شده بدون وقفه ادامه دارد.

گزارش‌هاى تازه‌اى از اخراج بهائيان از كار يا جلوگيرى از كسب آنها دريافت شده است. اين گزارش‌ها نشان مى‌دهند كه حكومت ايران همچنان به اعمال محدوديت‌هاى شغلى براى بهائيان ادامه مى‌دهد.

• اقدامات گوناگونى در جهت لغو جواز كسب بهائيان صورت گرفته است.
• كارگاه‌ها و دفاتر بهائيان مهر و موم مى‌شده است.
• فهرستى از شركت‌هاى بهائى براى گذاشتن نام آنها در ليست سياه به مقامات ادارى ارسال شده است.
• صاحبان املاك براى لغو قرارداد اجاره اماكن تجارى‌شان به بهائيان تحت فشار قرار گرفته‌اند و از كارفرمايان خواسته مى‌شود كه كارمندان بهائى خود را اخراج كنند.

نمونه تازه‌اى از اين آزارها اخراج يك بهائي از يك بنگاه معاملات ملكى در شيراز است. جمعى از دلالان ملكى پس از ديدار و مذاكراتى اعلام كردند كه معامله با بهائيان بر خلاف شرع اسلام است. در اين ديدار اتهامات گوناگونى به فرد بهائى زده شد— كه وى همۀ آنها را به شدت تكذيب كرد— و يك جزوۀ ضد بهائيان كه توسط مقامات محلى منتشر شده بود توزيع گرديد.

در نمونه‌اى ديگر يك جوان بهائى اهل قائم‌شهر از كارش در يك فروشگاه مواد غذائى، به دستور دفتر نظارت بر اماكن عمومى، اخراج گرديد. اين دفتر با صراحت به كارفرماى اين جوان اعلام كرد كه تنها دليل اين دستور بهائى بودن آن كارمند است.

گزارش‌هاى ديگرى از شيراز وجوه ديگرى از تبليغات بر عليه بهائيان را نشان مى‌دهد:

• سه نسخه متفاوت از يك جزوه ضد بهائى با عنوان "بهائيت رقص استعمار" به طور گسترده‌اى در شهر توزيع شده است. اين جزوه شامل اتهامات كاذب و متداول بر عليه بهائيان است.

• كسانى در تلاش براى مشوب كردن ذهن افراد در بارۀ آئين بهائى به ملاقات تعدادى از همسايگان خانواده‌هاى بهائى رفته‌اند و آنها را از معاشرت با بهائيان برحذر داشته‌اند.

• يك جوان بهائى كه قهرمان ملى در ورزش جودو است پيش از اعزام تيم ملى به مسابقات بين المللى از اين تيم اخراج شد. بعد از پيگيرى معلوم شد دستورالعملى كلى براى جلوگيرى از شركت بهائيان در مسابقات، مربيگرى و داورى تيم‌هاى ملى وجود دارد.

چند نمونه از حملات اخير به اين شرح است:

• در يك تصادف رانندگى در مشهد که احتمالاً از پيش طراحى شده دو بهائى كشته و يكى به شدت زخمى شد. به اين سه نفر پيشتر تلفن‌هاى تهديدآميزى شده بود.

• بعد از اظهارات اوليۀ مقامات مسئول كه آتش سوزى منزل خانوادۀ شاكر در كرمان را ناشى از اتصال برق اعلام كرده بودند، اينك آتش نشانى كرمان تأييد كرده است كه اين آتش سوزى عمدى بوده است. ماه گذشته سرويس خبرى جامعۀ جهانى بهائى اين حادثه را به عنوان نمونه‌اى از آتش سوزى هاى عمدى بر عليه بهائيان گزارش كرده بود. (مقاله مربوطه را بخوانيد)

• در آتش‌سوزى عمدى ديگرى در رفسنجان كرمان يك لاستيك ماشين آتش زده جلوى در خانه‌اى گذاشته شد تا راه فرار خانواده بهائى را كه در آنجا زندگى مى‌كنند مسدود كند. كمك همسايه‌ها به اين خانواده مانع خسارات جدى مالى و جانى شد.

• خبرگزارى رسمى جمهورى اسلامى (ايرنا) روز سيزدهم اوت در گزارشى مدعى شد كه چند ماه پيش بهائيان مى‌خواسته‌اند در محل نمايشگاه بين‌المللى بمب گذارى كنند. سيد كاظم موسوى، يك مورخ تاريخ معاصر ايران، ادعا كرد توانسته است اين توطئه جنايت‌بار را كه مى‌توانست منجر به يك فاجعۀ بزرگ انسانى بشود كشف و خنثى كند. جامعۀ جهانى بهائى دخالت بهائيان در چنين حملاتى را اكيداً تكذيب كرده است.

• تخريب گورستان‌هاى بهائى ديگرى گزارش شده و سه بهائى كه در مراسم تدفينى در يك گورستان، كه از پانزده سال پيش داير است، مشاركت داشته‌اند دستگير و به اتهام "شركت درتصرف عدوانی اراضی ملی متعلق به دولت" بازداشت و محكوم شده‌اند. اين سه نفر به پرداخت جريمه و "رفع تصرف از اراضی موصوف" (گورستان بهائى) و "اعاده وضع به حالت سابق" (يعنى نبش قبر و خارج كردن بهائى مدفون شده از آنجا) محكوم شده‌اند.

• دانشجويان بهائى همچنان از ورود به دانشگاه‌ها ممنوع هستند و شواهد تازه نشان مى‌دهد كه شناسائى آنها به عنوان بهائى در مراحل اوليۀ رسيدگى به تقاضاهايشان انجام مى‌گيرد و با مسدود كردن دسترسى آنها به پرونده‌هايشان بر روى اينترنت حتا اطلاع يافتن از نتيجۀ آزمايش ورودى براى آنها ميسر نيست.


انتشار مقالات ضد بهائى در روزنامۀ سراسرى ادامه دارد.

بیش از یک ماه است که كيهان، روزنامۀ سراسرى و تحت حمايت دولت در ايران، انتشار سلسله‌اى تازه از مقالات بر عليه بهائيان را آغاز كرده. اين مقالات حاوى بخش‌هائى از يك كتاب تازه منتشر شده است كه در آن مردى خاطراتش را از رفتارهاى ناهنجار و غير اخلاقى اعضاى خانواده‌اش، كه به گفته او بهائى هستند، نقل مى كند.

در سه سال گذشته، همين روزنامه بیش از ٢٠٠ مقاله بر عليه بهائيان منتشر كرده. تلويزيون ايران نيز برنامه‌هائى با هدف مشوب كردن اذهان عمومى بر عليه بهائيان و آئين بهائى تهيه و پخش كرده است.


بيانيه‌ها در محكوميت بازداشت و آزار بهائيان:

بسيارى دولت‌ها، نهادهاى بين المللى، و افراد سرشناس چه در ايران و چه در خارج از آن كشور بازداشت خارج از ضوابط قانونى رهبران جامعۀ بهائى و تضييع حقوق بهائيان در اين كشور را محكوم كرده‌اند.

دو مقاله از دو نويسنده غيربهائى در اين ميان حائز اهميت‌اند:

• مقاله على كشتگر در سايت خبرى گويا با عنوان "ما همه بهائى ايرانى هستيم" مى‌گويد شدت تبعيض دولتى نسبت به بهائيان به حدی است که فعالان حقوق بشر نیز به نوعی این تبعیض را می‌پذیرند. او در دعوتى پرشور از نهادهاى مدافع حقوق بشر مى خواهد "كه دفاع از حق برابری کامل ادیان و مخالفت با تبعیض مذهبی در سرلوحه کار همه فعالان حقوق بشر و نهادهای مدنی مدافع حقوق شهروندی قرار گیرد". (مقاله مربوطه را بخوانيد)

• احمد باطبى روز دوم سپتامبر ٢٠٠٨ در نشريه اينترنتى 'روز' مقاله بلندى نوشت كه در ميان مطالب ديگر (١) با ذكر جزئيات به محروم كردن بهائيان از ثبت نام در دانشگاه ها پرداخت، (٢) موادى از قانون اساسى ايران را كه به حقوق برابر براى اقليت ها اشاره مى كند مطرح كرد، (٣) كوشيد دلائل فشار بيشتر بر بهائيان به نسبت اديان ديگر را در حكومت شيعه تحليل كند، و (٤) در پايان نتيجه گرفت بهائيان "بايد مجاز باشند که نگرش‌ها و اعتقادات دينى‌شان را به راحتى و بدون هر گونه قيد و بندى ‏...در جوامع اسلامى" توضيح و تشريح کنند. آقاى باطبى در سال ١٩٩٩ وقتى عكسى از او كه پيراهن خونين يكى از همراهانش در اعتراضات دانشجوئى را حمل مى‌كرد روى جلد مجلۀ اكونوميست منتشر شد مشهور شد. پس از آن سال‌هائی را در زندان و تحت شكنجه گذراند تا عاقبت از ايران گريخت؛ در حال حاضر او مقيم ايالات متحده است. (مقاله مربوطه را بخوانيد)

بعضى از افراد و نهادهائى كه در سطح جهانى بيانيه‌هائى در مورد رفتار با بهائيان در ايران صادر كرده‌اند اينها هستند:
• شش برندۀ جايزۀ نوبل بنيانگذار 'نهاد زنان نوبل'
• مجلس نمايندگان ايالات متحده در واشنگتن
• اتحاديه اروپا
• دولت استراليا
• كميسيون جهانى حقوقدانان
• فدراسيون بين المللى حقوق بشر و سازمان ديده بان حقوق بشر

جزئیات بیشتر

• شش برندۀ جايزۀ صلح نوبل — اعضاى بنيانگذار 'نهاد زنان نوبل' كه دفتر آن در اوتاوای کاناداست — خواستار آزادى بدون قید و شرط هفت نفر بهائیان ایرانی — اعضای هیاًت ملی گردانندۀ امور بهائیان — شدند. اين شش زن برندۀ جايزۀ نوبل عبارت بودند از: خانم‌ها مایرد کورریگان مگوایر، بتی ویلیامز، ریگوبرتا منچو تام، جودی ویلیامز، شیرین عبادی و وانگاری موتا ماآتای.

• در سى‌ام ژوئيه مجلس نمايندگان آمريكا در واشنگتن با ۴٠٨ رأى در برابر ٣ رأى طى قطعنامه‌اى آزار بهائيان در ايران را محكوم كرد.

• اتحادیۀ اروپا، در بیانیۀ ٢۱مه خود ابتدا نگرانی‌اش را نسبت به بازداشت‌ها ابراز كرده و مى‌افزايد: "اتحادیۀ اروپا باز هم نگرانی عميق خود را از ادامه تبعیض‌هاى برنامه‌ريزى شده وآزارهاى مداوم نسبت به بهائيان ايران، به دليل اعتقادات مذهبى‌شان، ابراز می‌دارد."

• كاخ سفيد در بيانيه اى كه گوردن جاندرو، سخنگوى شوراى امنيت ملى در روز چهاردهم ژوئن صادر كرده نوشت: "سابقۀ حكومت ايران در زمينۀ حقوق بشر شرم آور است. درست يك ماه پيش اين حكومت شش تن از رهبران جامعۀ بهائى را تنها به دليل اعتقادات مذهبى‌شان بازداشت كرد. اين افراد بايد بلافاصله آزاد شوند. ايران بايد حق اوليۀ آزادى دين را محترم بشمارد و به آزار جامعۀ بهائيان اين كشور خاتمه دهد."

• کمیسیون بین‌المللی حقوق‌دانان در یک بيانيۀ مطبوعاتى گفت که شش نفر بهائی "خودسرانه بازداشت شده‌اند" و باید "يا بلافاصله آزاد شوند و یا جرم مشخص آنها اعلام شود." با وجود گزارش‌هائى دال بر این که بهائیان "به دلایل امنیتی و نه به دليل اعتقادات دينى" بازداشت شده‌اند این کمیسیون معتقد است که "دلایل کافی وجود دارد كه بازداشت اين افراد در رابطه با فعالیت‌های صلح آميز آنها به عنوان اعضاى هيأت ملی اداره كننده امور بهائیان ایران است."

• دو وكيل سرشناس در هند و یک گروه وکلا در بنگلادش در نامه‌اى به دولت ایران خواسته‌اند حقوق انسانی بازداشت شده‌گان مراعات گردد، و حد اقل به آنها اجازۀ داشتن وكيل، دیدار با خانواده و آگاهى از جزئيات دقيق اتهامات‌شان داده شود.

• دولت استرالیا در بیانیه‌اى خطاب به دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو نوشت: "استرالیا عمیقاً از شنیدن خبر بازداشت چند نفر از رهبران جامعۀ بهائی ایران در ۱۴ماه مه نگران است. معلوم نيست که آیا اين افراد به جرم مشخصى متهم شده باشند، و به نطر می‌رسد که متهمین حق دسترسی به وکیل مدافع و ملاقات با خانواده‌شان را نیز ندارند. استرالیا معتقد است که آن سازمان باید نقش فعّالى در جهت تضمين و حفظ آزادی عقیده و دين ايفا كند."

• پنج استاد دانشگاه در کانادا، همگی ایرانی‌الاصل اما غير بهائى، در نامه‌اى خطاب به بان کی-مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، بازداشت بهائیان را "تازه‌ترين مقابله با حقوق شناخته شدۀ بشرى" دانسته و مى‌نويسند اين عمل "بخش ديگرى از فهرست فزايندۀ نقض حقوق بشر توسط دولت ایران بر علیه کسانی است که آرزوئی به جز مشاركت در خدمت به بهبودى ایران ندارند."

• رهبران دینی اسکاتلند، از جمله رئیس انجمن روحانیون مجمع عمومی کلیسای اسکاتلند و کاردینالی که ریاست کلیسای کاتولیک را در آنجا بر عهده دارد، از مقامات ایران خواسته‌اند "به وظائف خود در قبال اعلامیۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد در زمينه آزادی ادیان عمل كنند و آزادی فورى و سلامت این زندانیان را فراهم سازند."

از جمله سازمان های دیگری که بیانيه صادر کرده‌اند عبارتند از:
فدراسیون بینالمللی حقوق بشر و سازمان ديده بان حقوق بشر
سازمان عفو بين الملل
وزارت امور خارجه ایالات متحده
وزير امور خارجۀ کانادا
سازمان بین المللی مدافعان حقوق بشر در ایران
پيمان ضد افترا و تهمت
مرکز اسناد حقوق بشر ایران
کمیسیون ایالات متحده در آزادی بینالمللی ادیان

چند سازمان دیگر ایرانی:

انجمن پژوهشگران ایران
حزب کمونیست کارگری ایران
حزب مشروطه ایران
سازمان سوسياليستهای ايران
فعالان حقوق بشر در ايران
نهضت نجات ملى ايران
هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
هیات سیاسی اجرائی اتحاد جمهوریخواهان ایران


خلاصه:

آزار بهائیان، فراگیر و رو به افزايش است. در ماه‌هاى اخیر در سراسر ایران، موارد بسیار بسیار متعددى از آزارهائى مشابه آنچه در پى مى آيد گزارش شده است:
• دستگیری‌و بازداشت‌، همراه با زندانی شدنى که روزها، ماه‌ها، و گاه سال‌ها به طول انجاميده است. در مواردی که بهائیان آزاد شده‌اند نيز اكثراً وثیقۀ قابل ملاحظه‌ای دريافت شده است.
• تهدید و بازجویی مستقیم از سوی مأموران، که گاهی با استفاده از چراغ‌های پُرنور و شکنجه‌های جسمی همراه بوده است.
• جستجوی منازل و دفاتر تجارى كه معمولاً به مصادرۀ کُتُب بهائی و اجناس دیگر انجاميده است.
• اخراج و آزار دانش آموزان بهائى.
• ممنوعیّت حضور بهائیان در دانشگاه‌ها.
• برگزارى محاكماتى که در آن بهائیان به ترویج تبلیغات بر علیه دولت "به نفع فرقۀ بهائیت" متهم شده‌اند.
• كنترل حساب های بانکی، جا به جائى، و فعّالیّت های بهائیان شامل بازجوئی هاى رسمی از آنها در بارۀ زندگی خصوصى، فعّالیّت‌ها، همسایگان، و غیره.
• عدم صدور و یا لغو پروانه‌های تجارتی.
• محرومیّت از موقعیّت‌های شغلی به طور کلّی.
• محرومیّت بهائيان از حقوقشان در پرونده‌هاى وراثت.
• حملات جسمى، و تلاش براى بيرون راندن بهائیان از شهرها و روستاها.
• بی‌حرمتی به مقابر و تخریب گورستان‌های بهائی، و اشكال تراشى در دفن مردگان بهائى.
• انتشار اکاذیب در مورد بهائیان، از جمله در نشریات و جراید رسمی، و تحریک نفرت بر علیه بهائیان.
• اخراج از اماکن تجاری، شامل اخراج پزشکان بهائی از دفاتر و درمانگاه های خودشان.
• اِرعاب مسلمانانی که با بهائیان رفت و آمد دارند.
• تلاش مقامات مسئول براى وادار كردن بهائیان به جاسوسی علیه بهائیان دیگر.
• ارسال نامه‌ها و پيام هاى تهدیدآمیز تلفنى به بهائیان.
• عدم پرداخت مزاياى بازنشستگی.
• محرومیت از امکان نشر و تکثیر ادبيات بهائی.
• مصادرۀ اموال.

 

منبع : سایت سرویس خبری جامعه جهانی بهائی به زبان فارسی
http://news.persian-bahai.org/node/1666